‘bedrijven-maken-online-opzeggen-bewust-lastig’
Advertentie


Eén op de drie bedrijven maken het consumenten lastig of zelfs onmogelijk om online op te zeggen. En dat terwijl de wet dicteert dat mensen moeten kunnen opzeggen zoals ze zich hebben aangemeld. Vooral energiebedrijven, kranten en goede doelen houden zich hier niet aan, meldt de Consumentenbond.

Waar online aanmelding vaak binnen een paar muisklikken is geregeld, moet je soms veel moeite doen om weer op te zeggen. Informatie over opzegging zit volgens de Consumentenbond vaak diep weggestopt op de site of zelfs in de privacyverklaring.

Het komt ook regelmatig voor dat je moet bellen of e-mailen om op te zeggen of om je account te verwijderen. Sommige organisaties hebben hun website aangepast naar aanleiding van het onderzoek. Anderen beweren nooit klachten te ontvangen over de opzegprocedure.

Het is niet alleen kommer en kwel. De bond prijst vooral banken en verzekeraars. De meeste daarvan maken online opzegging eenvoudig, vaak zelfs vanuit de eigen klantomgeving. Ook streamingdiensten en datingsites hebben dit over het algemeen goed geregeld.

Opzegwet

Sinds december 2011 is de Wet-Van Dam van kracht. Deze opzegwet verplicht bedrijven en organisaties onder meer om de opzegprocedure even eenvoudig te houden als de aanmeldprocedure. Een online afgesloten abonnement moet je dus ook online kunnen beëindigen, hoewel de wet niets zegt over hoe duidelijk deze optie moet worden aangeboden. Ook zorgt de wet ervoor dat consumenten minder lang aan een stilzwijgende verlenging vastzitten en dat de opzegtermijn maximaal een maand mag zijn. 

Advertentie

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in