consumentenbond-wil-dat-banken-soepeler-omgaan-met-phishing
Advertentie


image

Banken moeten soepeler omgaan met phishing en slachtoffers ruimhartiger vergoeden, zo vindt de Consumentenbond. Dergelijke schade wordt door banken in de regel vergoed tenzij de klant ‘grof nalatig’ is geweest door bijvoorbeeld zijn bankgegevens te delen met derden. Dat staat in de veiligheidsvoorschriften die alle banken in Nederland hanteren en mede door de Consumentenbond zijn opgesteld.

De Consumentenbond stelde eerder dat bankklanten zich geen zorgen over de veiligheidsregels hoeven te maken. Nu laat de consumentenorganisatie weten dat banken “nalatigheid” verschillend interpreteren. Zo vergoedt de Rabobank wel de schade van een panellid dat via helpdeskfraude geld kwijtraakte, maar kregen twee ING-klanten die op dezelfde manier werden opgelicht niets vergoed. Een ander lid van het Consumentenbondpanel werd voor 1500 euro via WhatsApp opgelicht. Volgens de bank was het haar eigen schuld.

Twee andere panelleden werden slachtoffer van QR-fraude waarbij ze waren overgehaald om een QR-code met hun mobiel te scannen om zogenaamd een transactie goed te keuren. Door het scannen van de QR-code zette de crimineel de mobiel bankieren app op zijn eigen mobiele telefoon. ING oordeelde dat de slachtoffers vrijwillig toestemming hadden gegeven tot hun bankomgeving en dus nalatig waren geweest. Eén van de gedupeerden kreeg na druk vanuit de media zijn geld terug, de ander niet.

“Criminelen ontfutselen op steeds weer nieuwe en slimmere manieren betaalgegevens van consumenten, zonder dat zij dat in de gaten hebben. Je kunt van consumenten niet verwachten dat ze al die trucs kennen. Ook niet door de voorlichtingscampagnes van de banken. Die zijn uiteraard belangrijk, maar sluiten oplichting niet uit”, zegt Sandra Molenaar, directeur Consumentenbond. “Wij vinden het de verantwoordelijkheid van banken om ervoor te zorgen dat de verschillende online betaaldiensten veilig te gebruiken zijn. Wij roepen de banken dan ook op om een eenduidig en ruimhartig vergoedingenbeleid te voeren.”

Je kan het veilig mogelijk maken als je kan, maar de mens is de zwakste schakel! Zolang de mensen in dit soort” oplichtingen blijven trappen, ondanks alle champagnes, vind ik dat de schuld bij jezelf ligt en niet bij de bank. Je geeft ook niet de sleutels van je huis of auto zomaar af en dan de verzekering aansprakelijk stellen.

Re: laatste twee zinnen van het artikel…

Maak de banken verantwoordelijk en laat hen alles ruimhartig vergoeden, dan gaan de kosten voor het hebben van een rekeningbank ook flink omhoog. Daar zit niemand op te wachten.

Ondersteunde bbcodes

Bold: [b]bold text[/b]

Italic: [i]italic text[/i]

Advertentie

Underline: [u]underlined text[/u]

Quote: [quote]quoted text[/quote]

URL: [url]https://www.security.nl[/url]

Config: [config]config text[/config]

Code: [code]code text[/code]

Je bent niet ingelogd en reageert “Anoniem“. Dit betekent dat Security.NL geen
accountgegevens (e-mailadres en alias) opslaat voor deze reactie. Je reactie wordt niet direct geplaatst maar eerst gemodereerd. Als je
nog geen account hebt kun je hier direct een account aanmaken. Wanneer je Anoniem reageert
moet je altijd een captchacode opgeven.

Advertentie

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in