gezamenlijk-onderzoek-naar-storing-1-1-2:-mogelijk-ondergebracht-bij-meerdere-providers

De Inspectie Justitie en Veiligheid, Inspectie Gezondheidszorg en Jeugd (IGJ) en Agentschap Telecom gaan gezamenlijk onderzoek doen naar de grote storing van noodnummer 1-1-2 maandag.

Het noodnummer was maandag enkele uren onbereikbaar door een ernstige storing in het telefonienetwerk van KPN. Dit was zowel mobiel als vast. Omdat alle operators in Nederland telefoonverkeer naar 1-1-2 aanleveren via het netwerk van KPN, was het nummer ook voor gebruikers van de andere netwerken onbereikbaar.

Crisiscommunicatie

De Inspectie Justitie en Veiligheid gaat vooral kijken naar de crisiscommunicatie rondom de uitval. Agentschap Telecom zal onderzoeken of KPN voldeed aan alle wettelijke en technische verplichtingen. Het IGJ gaat kijken of er tijdens de storing meldingen vanuit de zorgaanbieders zijn binnengekomen.

Maandagmiddag viel alle communicatie naar het noodnummer 1-1-2 plotseling uit. Ook het landelijk servicenummer van de politie 0900 – 8844 was niet bereikbaar. Het noodnummer wordt beheerd door provider KPN, maar ook via andere providers was het noodnummer echter onbereikbaar.

Hulpdiensten

Minister van Justitie en Veiligheid Ferd Grapperhaus zei meteen nadat de storing was opgelost dat de gevolgen van de storing zo snel mogelijk in kaart worden gebracht. In een brief aan de Tweede Kamer schrijft hij dat de hulpdiensten meteen alles op alles hebben gezet. “Zodra gisteren duidelijk werd dat dit een grootschalige, landelijke storing betrof die er ook voor zorgde dat 1-1-2 en 0900 – 8844 niet bereikbaar waren, hebben de hulpdiensten alles op alles gezet om bereikbaar en beschikbaar te zijn en de noodzakelijke hulp te bieden. Zo zijn voor zowel 1-1-2 als 0900 – 8844 alternatieve nummers bekend gemaakt. Om de veiligheid en beschikbaarheid van hulpdiensten zoveel mogelijk te waarborgen, is gekozen voor de zichtbare, fysieke inzet van de in dienst zijnde hulpverleners op straat en in openbare ruimtes.”

Als gevolg van de storing gingen Politie, brandweer en  ambulancediensten in extra grote getale de straat op gegaan. De politie activeerde een “Nationale Staf Grootschalig en Bijzonder optreden”. De veiligheidsregio’s schaalden op naar GRIP2 en hebben hun noodplannen geactiveerd.

NL Alerts

Het publiek werd op de hoogte gehouden via sociale media, radio en tv en NL-Alerts. Maar dat ging niet vlekkeloos. In één van de berichten werd bijvoorbeeld een verkeerd 06-nummer opgenomen.

Dat is snel gecorrigeerd, maar het bleek te gaan om de tiplijn van de Telegraaf. Zij kregen in korte tijd vijfhonderd meldingen binnen. De minister wil ook gaan onderzoeken hoe dit kon gebeuren.

Meteen dezelfde dag nog sprak de minister met de top en de technische experts van over de storing. KPN liet weten dat een algehele storing in het bovenliggende netwerk heeft veroorzaakt dat 1-1-2 niet bereikbaar was.

Het 1-1-2-platform had zelf zelf geen functioneringsprobleem. De bestaande back-upfaciliteiten werkten vervolgens ook niet. Het bedrijf gaat ook zelf onderzoeken hoe dat kon gebeuren.

De minister stelt dat de storing van het noodnummer een schets is van de groeiende afhankelijkheid van digitale systemen. “Dit incident benadrukt de noodzaak van de aangekondigde maatregelen van de Nationaal Coördinator Terrorismebestrijding en Veiligheid.

Volgens D66-Kamerlid Verhoeven moet je in plaats van een zeker drie providers hebben met alledrie een backup inplaats van een provider met drie backups. Hij zei dit in wekelijkse vragenuur in de Tweede Kamer.

De minister zei eerst te willen wachten op “een grondige analyse” van KPN. De bedoeling is dat die binnen twee tot drie weken klaar is. Wel laat hij die conclusies eerst grondig laten ‘valideren’ door deskundigen.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in